Verslag VWG september 2022

Verslag VWG avond 8 september 2022.

Agenda:

1. Opening en Ingekomen stukken.

Douwe opent de avond en heet iedereen welkom. Douwe heeft 4 afmeldingen ontvangen.

Ingekomen stukken worden doorgestuurd naar de vwg leden.

Cees Nesselaar stelt zich even voor. Hij woont in de buurt van het Wijkcentrum. Is nu met pensioen en houdt van vogels kijken. Cees is daarom vanavond aanwezig om te horen wat er zoal ter sprake komt.

• Excursies.

Douwe heeft onlangs een mail rond gestuurd voor nieuwe excursies maar nul aan reacties ontvangen. In oktober komen de werkgroepen bijeen om een activiteiten samen te stellen.

Tim Zutt is boswachter bij de Noordduinen misschien kan hij ons nog eens rondleiden. Het gebied is niet vrij toegankelijk.

• Vogelkalender.

Wanneer komen de Goudplevieren en Smienten terug of kunnen we ze verwachten.

Ben laat 2 tabellen zien van Smient en Goudplevier. Over 1 jaar heeft Ben elke maand de waarnemingen en aantallen van waarneming Hoorn opgezocht. Er is geen enkele maand zonder waarneming en aantallen. In de volgende tabellen zien we van 2005 t/m 2022 het aantal waarnemingen en aantallen. We zien dat er sinds 2018 veel meer waarnemingen gemeld zijn dan in de voorgaande jaren. Ook laat Ben zien op welke datum de 1e Goudplevier is gezien, dat varieert van 2-7 tot 31-7 vanaf 2004 tot heden. Bij de Smienten is het niet te voorspellen dat ze als 1e in de Zeevang worden gezien dit kan ook heel goed bij WB Twisk zijn. Hier zijn vaak heel wat vogelaars aanwezig meestal zien ze kleine groepjes Smienten, in de Zeevang kunnen de aantallen groter zijn.

• Euro Birdwatching trektelling.

Op 1 oktober vindt de trektelling plaats bij de Ven. Zon op om 7.41 uur zie verder de mail.

• Landje van Naber.

Op het Landje van Naber staan nu heel wat Zeeasters in bloei. Doordat het water brak is groeien ze daar er staan zo’n 20 brakwater soorten. Er zaten ook 13 Watersnippen.

• Vogelkijkdagen LNH.

De vogelkijkdagen worden stop gezet van wege te weinig belangstelling van buitenaf en een te kort aan vrijwilligers. Er wordt naar alternatieven gezocht wie ideeën heeft geef het door.

• Slaapplaatstelling.

De Grote zilverreigers komen weer bij elkaar slapen. Douwe telde bij de Kolk van Dussen 39 en bij Onderdijk bij het info bos 15 Grote zilverreigers.  Fred telde 2 juveniele Bruine kiekendieven in de Weelen.

• Zeevangtelling.

In oktober beginnen we weer met de Zeevangtelling. Betty Lurvink kan dit seizoen niet meedoen vanwege een verhuizing. Ben is druk bezig teams samen te stellen.

• Wat ter tafel komt.

Het is nu nog rustig er is weinig te melden.

1. Soort bespreking de Aalscholver.

Peter laat een filmpje zien over de Aalscholver. Het is een oude opname van het rietland bij de Ven. Daar stonden aan de rand van het water een aantal bomen waar de Aalscholvers in zaten te broeden. Na verloop van jaren stierven de bomen af door de uitwerpselen van de vogels. Toen de Kreupel klaar was gingen de Aalscholver daar naar toe om te broeden als grondbroeders. Bij de Vooroever broeden ook Aalscholvers.

Fred laat foto’s zien van de Aalscholvers bij de Vooroever en de Kreupel.

Tot in de jaren 60 van de vorige eeuw werd de Aalscholver fel bestreden, waardoor de soort zeldzaam was geworden. Vanaf 1965 is de Aalscholver volledig beschermd. Rond 1970 was het nog een zeldzame vogel. Rond 1980 zaten ze bij Enkhuizen te broeden.

1. Vaststellen nieuwe soort.

De nieuwe soort voor oktober is de Roerdomp.

1. Bijzondere waarnemingen.

Ad: overvliegende Bosruiter.

Fred: in de Weelen 2 Purperreigers, Boerenzwaluwen met nesten onder een fietsbrug.

Douwe: 6 sept. 13 Watersnippen en 3 Oeverlopers op het Landje van Naber.

Greet: een kikker in de tuin die met zijn kop zat te schudden om een jong Winterkoninkje naar binnen te werken maar kreeg het niet weg.

Ben: in de polder Mijzen zat een groepje Paapjes op een ruig stuk land te foerageren.

Tineke: 2 Braamsluipers in de tuin.

1. Sluiting.

Douwe bedankt iedereen en sluit de avond af.