Dagvlinders

Vlinderproject KNNV Hoorn

Help de vlinders in onze regio!
In maart 2018 startte de insectenwerkgroep van de KNNV Hoorn/West-Friesland opnieuw met een 5 jaar durende inventarisatie van de 19 meest voorkomende vlindersoorten in onze regio. De Vlinderstichting was verrast over het resultaat van het vorige onderzoek (2002 – 2006) toen de Argusvlinder veelvuldig is waargenomen. Dit is dankzij de medewerking van het publiek boven tafel gekomen.
Het vlinderproject wordt dit jaar verlengd (door Corona) en loopt van 2018-2024.

Wat kun je doen
Via de media weten we dat het landelijk niet goed gaat met de insecten. Dat geldt onder andere voor de vlinders, die een graadmeter zijn voor de kwaliteit van het milieu. Het is dus niet alleen een project voor iedereen om de vlinders beter te leren kennen, maar het geeft tegelijkertijd een duidelijk beeld van waar ze voorkomen of worden bedreigd. De insectenwerkgroep kan met jullie hulp aan de hand van de verzamelde gegevens zien op welke plekken het goed gaat met de vlinders.
Zie je een bijzondere vlinder zoals het Hooibeestje (deze zijn sterk achteruit gegaan), Koninginnepage, Kolibrievlinder of herken je een vlinder niet, aarzel dan niet maar mail, schrijf of bel ons. Natuurlijk hebben nachtvlinders en rupsen ook onze belangstelling! Kortom heb je vlinders gezien in de stad, dorp, tuin, park, grasland of naast het spoor laat ons dit weten.

Vlinders herkennen
Op de vlinderkaart staan de 19 meest voorkomende vlinders in ons waarnemingsgebied. Je kunt ze makkelijk herkennen. Een praktische tip. Er zijn prachtige gedrukte kaarten en waarnemingsformulieren op diverse plaatsen gratis te verkrijgen. Zoals bibliotheken, tuincentra enz. Of print de kaart en het waarnemingsformulier uit. Zorg dat je ze altijd bij je hebt. De formulieren zijn licht en handig in gebruik. Stuur dan je waarnemingen naar ons op, dat kan schriftelijk of elektronisch.

Behalve onderstaande informatie, vlinderkaart en waarnemingsformulier (met een kaartje van ons waarnemingsgebied), bestaan er legio leuke vlinderboekjes, kijk hiervoor bij de Vlinderstichting.
Informatie over de 19 dagvlindersoorten is te vinden op de vlinderkaart dat als pdf-bestand kan worden opgehaald.
Voor waarnemingen kun je dit formulier gebruiken.

Wie geïnteresseerd is in de resultaten van het vorige project kan eens een kijkje nemen in de rapporten van de jaren: 2002 / 2003 / 2004 / 2005 / 2006
De rapporten van de jaren 2018, 2019, 2020, 2021 en 2022 vind je hier.