Verslag VWG 10 februari 2022

Opening en Ingekomen stukken
Douwe opent de avond en heet iedereen welkom.
Afmelding ontvangen van J. Engels en B. Pronk.
Douwe vertelt dat Do van Dijk is geopereerd aan een aneurysma.

Slaapplaatstelling
17 Februari Grote zilverreiger en Aalscholver. Tellen kan van 11 feb. t/m 24 feb.
12 Maart Kemphaan, Grutto en Scholekster. Tellen kan van 4mrt. t/m 19mrt.
Ad en Fred hebben samen de slaapplaatsen van de Grote zilverreiger geteld.
De Vooroever: 22 dec. 55 en 12 jan. 6.
Lutjebroekerweel: 10 dec. 51, 15 dec. 62, 4 jan. 62, 7 jan. 88 23 jan. 60, 26 jan. Aanwezig na telling Zwaagdijk, minimaal 30 vanaf Veenakkers, 26 jan. 119, 2 feb. 60, 4 feb. 78.
Eendenkooi Zwaagdijk Oost: 25 jan. 37.
Samen hebben zij de slaaptrek van Spreeuwen naar de Markerwadden waargenomen:
11 jan. 3.500 (vanaf Wijdenes), 17 jan. 2.000 (minimaal, vanaf Lutjebroekerweel richting zuid).
2 feb. 3.200 (vanaf Lutjebroekerweel richting zuid).
Ad heeft de slaapplaats van de  Ekster in Lutjebroek geteld. 13 jan. 56, 28 jan. 68, 30 jan 44.

Kleine alk
Begin december zwom bij Andijk een Kleine alk. Douwe laat ons foto’s en een filmpje zien. De Kleine alk zwom vrij dicht onder de kust en trok zo aardig wat belangstelling. Mensen van de vogelcursus, die een excursie hadden, kwamen kijken en een groep uit Schagen die onderweg waren naar de Oostvaardersplassen pikten ook de bijzondere waarneming mee.

Voorlopig resultaat Midwintertelling
Ad laat ons de voorlopige resultaten zien van de Midwintertelling op 15 en 16 januari. De Smient staat in aantal boven aan de lijst en ook de Brandgans is ruim vertegenwoordigd. Ad en Fred tellen alle vogels die ze tegenkomen in hun gebied wat vrij groot is.

Mini Bigday
Douwe heeft een mail van Bram Laan ontvangen waarin hij vraagt of er belangstelling is onder de VWG leden om deel te willen nemen aan een mini Bigday. Maandag 18 april dat is 2e Paasdag gepland. Tijdsduur van 06:00 uur tot 16:00 uur.

Soortendag najaar
Ad wil in het najaar een Soortendag organiseren. Dat zal in de maand oktober of november plaats vinden.

• Invulling avondexcursie VWG mei en juni
Na de VWG bijeenkomsten binnen gaan we 12 mei voor een avondexcursie naar Vatrop op Wieringen. 9 Juni gaan we naar de Lutjebroekerweel ook als avondexcursie.

• MUS telling
Ad vraagt aandacht voor de MUS telling, Meetnet Urbane Soorten. Het is laagdrempelig om hieraan mee te doen.

Werkwijze MUS telling
Tweemaal tussen half uur voor zonsopgang en twee uur erna (a) tussen 1 en 30 april, en (b) tussen 15 mei en 15 juni.
Eenmaal in de avonduren: tussen 15 juni en 15 juli.
Op 8 tot 12 telpunten, zo dicht mogelijk bij door Sovon aangewezen locaties.
Precies 5 minuten tellen per punt.
Ter plaatse verblijvende vogels allemaal tellen, zowel zingende als foeragerende, of overige (geen onderscheid nodig).
Overvliegende vogels alleen tellen als ze binding met het terrein hebben:
jagende Sperwer: ja / overtrekkende Kemphanen: nee.
ATTENTIE: uitgebreidere instructies zijn te vinden in de handleiding op de site van Sovon.

Wat ter tafel komt
Marco verteld dat hij zo’n 10 jaar geleden ongeveer 120 Veldleeuweriken uit het veld op zag vliegen. Nu deze winter zag hij ten noorden van het Zanddepot een groep van 180 Veld- leeuweriken dit vond hij een groot aantal. Ad en Fred zien ook geregeld grote groepen Veldleeuweriken in het open veld.

Soortbespreking de Krakeend
Peter vertoont een kort filmpje over de Krakeend. Tegenwoordig broeden Krakeenden in grote delen van Nederland. Midden jaren ’70 waren er 550 – 800 broedparen, in 2000 waren dat er 6500 en in de recente atlasperiode 21.000 – 26.000 broedparen. Tijdens de broedtijd blijft het mannetje bij het nest tot de jongen er zijn. In de 2e helft van de vorige eeuw kreeg de Krakeend in ons land, maar ook in andere Europese landen, de wind behoorlijk mee. De status veranderde van een zeldzame in een vrij algemene broedvogel.  In september en oktober komen er nog vele trekkers bij. De vogels zijn afkomstig uit een gebied dat voorbij de Oeral reikt. De oorspronkelijke broedgebieden in Oost- Europa leden onder verdroging. Tegelijkertijd werden nieuwe gebieden in West- Europa geschikt door de aanleg van kunstmatige plassen en voedselverrijking van oppervlakte wateren. De uitbundige groei van waterplanten en algen die daarvan het gevolg is, betekent voedsel voor Krakeenden.

Vaststellen nieuwe soortbespreking maart
De nieuwe soort voor maart is de Dwergstern.

Bijzondere waarnemingen
Tineke: 4 feb. 1 Tjiftjaf in de tuin.
Peter: 10 feb. 1 Tjiftjaf.
Marco: in de Koopmanspolder 18 Bokjes.
Resi en Michel: half jan. WB Twisk 1 Roerdomp.
Marjan: 2 feb. Bij de Ven 1e Grutto en Pontische meeuw (lange poten, donker oog en rechte snavel).
Ad en Fred: 19 jan. Hoogkarspel 1 Smelleken.
Ad en Fred: WB Twisk 1 Bonte strandloper.
Ad en Fred: 26 jan. Lutjebroekerweel 2 Cetti’s zanger.
Ad: 28 jan. Lutjebroek 1 Bokje.
Ad: 30 jan. Lutjebroek 3 Waterrallen.
Ad en Fred: Lutjebroekerweel 1 Bokje, 1 IJsvogel en 1 Roerdomp.
Douwe: Blauwvleugelgans Scharwoude buitendijks.

Sluiting
Douwe bedankt iedereen en sluit de avond af.