Verslag VWG september 2023

Verslag VWG-avond 14 september 2023.

Afbericht van 4 personen.        Aanwezig 9 personen

1. Douwe heet iedereen welkom op deze eerste binnen bijeenkomst na de zomerstop.
  2. Slaapplaats telling.

Douwe: Aartswoud: 18 Grote Zilverreigers in de bomen. Suyderbraeck: 42 Grote Zilverreigers( komen die uit de Zeevang?)                  Er komen steeds meer kleine slaapplaatsen. De Landelijke telling is in oktober.

1. Ben toonde een krantenartikel: Staatsbosbeheer laat Zeevang verloederen. Wat jammer deze negatieve kop. Het nu eenmaal maatwerk. Bij veel ruigte: (Fluitenkruid, Ratelaar en Orchidee) broedt er geen weidevogel: ze hebben gras en                              vee nodig. Reservaat Warder aan de Klemweg wordt extensief beheerd. Er is greppelbeheer en vee en er wordt niet gemaaid. Er zou met de boeren en de Agrarische Natuurvereniging meer overleg moeten komen. Plasdras in samenwerking                    met de boeren: 30% beweiden en gefaseerd maaien gebeurt achter de Breek. Vanuit de regering mag er geen waterpeil verlaagd worden. Blijft een punt van discussie en belangen van beide partijen. Ben meldde al de eerste Smienten: 400 stuks. Zal Piet Zomerdijk (95jaar) ook weer van de partij zijn? In oktober gaat er weer geteld worden. Wel zoeken we er nog een paar tellers bij. Wellicht iemand die de cursus heeft afgerond???
  2. Huiszwaluwen 2023.

Douwe coördineert dit en….valt ook in. Peter de Lange telt ook heel veel. Mondjesmaat komen de tellingen binnen. Er zijn 700 nesten. Het seizoen is wat later begonnen en ze gingen lang door en zien we ze nog vliegen en jongen voeren. Hopelijk halen die het nog en krijgen die ook de kans om volgend jaar tot broedsucces in ons land te komen. Vanuit Vogelbescherming zijn flyers verzonden naar Woonstichtingen over Kunstnesten ten behoeve van.. Ofra en Douwe zijn in overleg met Welwonen.

1. De gezenderde Grutto Bert.

Ben telt samen met Johan Fabritius het Wormer/Jisperveld met de boot. Het NIOS Texel heeft daar 4 Grutto’s gezenderd, waaronder Bert. De andere zijn hun zender waarschijnlijk kwijt geraakt. Bert was in het begin een echte zwerver.                                                 Via Global Flyway is Bert prachtig te volgen. Eerst via de Zeevang, WB Twisk, Kolk van Dussen, Wieringermeer, Zeeland, Frankrijk,        Spanje, Senegal naar Gambia en Guinee Bissau.

1. Pauze
  2. Wat ter tafel komt.

Eurobirdwatch op zaterdag 30 september. Zonsopkomst 7:50 uur en bij goed weer gaan we door tot de middag, tenzij er nog mensen blijven.

1. Soort bespreking de Lepelaar.

Douwe toonde een geringde Lepelaar bij het gemaal en Infobord Onderdijk. Deze was geringd door Leon Kelder. In de Vooroever te Onderdijk loopt een flinke populatie. Ze jagen de vis op, zodoende gemak voor de Grote Zilverreigers. De gemaakte verbinding tussen de Donau en de Rijn brengt de Grondels tot in het IJsselmeer + pesticiden vermindering zitten de moerasvogels in de lift.      De vele ringen om de poten zijn gelukkig vervangen door een witte ring met info. Als voedsel: stekelbaasjes, garnalen, jonge platvis en de larven van ongewervelden. In augustus/september vertrekken ze om half januari weer terug te komen. Ze zijn voornamelijk in het nattere westen van ons land te zien. Liefst in de natuurgebieden. Bij snelstromend water ook geen Lepelaar.

1. Vaststellen van de volgende soort: Slobeend.
  2. Bijzondere waarnemingen.

Roelf Hovinga trof in de WB Twisk bij het gemaal een Draaihals aan, die hij ook nog op de foto kon zetten en op waarneming Hoorn is terug te vinden. In Andijk verbleef onregelmatig een Ooievaar op de landerijen en op dak aan de Veilig weg en Gedeputeerdelaanweg. Op de klep van een schuur aan de Rikkert in Andijk een Steenuil. Bij de Vooroever van Andijk een Visarend op een kale tak. Een Bruine Kiekendief vloog met hoge snelheid (harde wind) over de Vooroever.                                                     In de Koopmanspolder liep een Kleine Zilverreiger te foerageren. Landje van Naber op woensdag 13 september: 3 Oeverlopers, 5 Witte Kwikken en een Watersnip. In de Risdammerhout/ Willem Wiesepark Halsbandparkieten.

Ad: LW mei: 384 Gierzwaluwen en 10 Waterrallen, Cetti Zanger en thuis 5 Halsbandparkieten.

Marco: WB Twisk: 900 Goudplevieren, 1000 Kieviten, 400 Slobeenden, 25  Kemphanen, Watersnippen, Kleine Plevieren, Bonte Strandlopers en Kleine Strandlopers; Vooroever: Casarca ‘s

Co: Bocht Schellinkhout: 1500 Goudplevieren en 100 Knobbelzwanen WB Twisk: Zwarte Ruiter.  10 Koereigers.

Ben: polder Mijzen: Grote Zivereigers, ook slaapplaats, met daartussen 5 Koereigers.

Fred: Fitis of misschien toch een Tjiftjaf(Ad). Groene Specht aan mierennest.

Aafke: Door de storm boom doormidden en de volgende dag vol Spechtengaten. Zowel de Groene Specht als een paar Bonte Specht met jong daar aanwezig.

Douwe bedankt voor de aanwezigheid en wenst ieder wel thuis.                 Verslag gemaakt door Aafke Bruijn.